Par Bricole Kulturaftnarne gav Capten Puff på Teater Pero på Sveavägen. En sedelärande komedi, skriven av Olof Kexél 1789. Lika aktuell idag som då. Eller som den också kallas, Storprataren, fenomenalt gestaltad av Henrik Mickos, Stormästare i Par Bricole.

”Olof Kexél, skriftställare, teaterman och en av stiftarna till sällskapet Par Bricole, satte upp denna komedi 1789 på den då nyetablerade Kungliga Dramatiska Teatern. Stycket bygger på en fransk förlaga men Kexéls flyhänta hantering av dialogen och pricksäkra insättande av dagsaktuella detaljer skapade en braksuccé”.

Idag 230 år senare, blev det återigen en braksuccé när stycket sattes upp för två fullsatta föreställningar i rad, på Teater Peros tiljor på Sveavägen i Stockholm. Henrik Mickos briljerade i rollen som Storpratare, en man som aldrig tystnade och var mer imponerad av sin egen ”vältalighet” och inbillade kunskap, än någon annan i den i övrigt väl presterande ensemblen eller någon i publiken. På klingande finlandssvenska, med starkt inslag av 1700-talets snirkliga svenska, underhöll Mickos med sitt nästan oavbrutna uppblåsta pratande nästan hela de båda timslånga föreställningarna.

Lisa Spitsenas, jungfru till Hedvig Sofia Contant, spelad av Anna Mickos var nog den enda som för en längre stund kunde få tyst på Capten Puff. Det gjorde hon på ett lysande sätt med fantastisk mimik, kroppsspråk och uppkäftiga och välplacerade repliker. Det är inte lite att man undrar hur det låter i vardagen hemma hos det äkta paret Mickos.

Hedvig Sofia Constant, föremålet för Puffs praktiska äktenskapssökande, spelades av Stormästare emeritus Åke ”Pino” Pilotti med den äran. Att han föreställde en ung änka var kanske inte uppenbart, men hans haute couture och fantastiska håruppsättning slätade lätt ut några av de på senare år tillkomna rynkor.

Capten von Bombert, också friare till änkan Constant, utmärkt spelad av Peter J Lind, var Storpratarens raka motsats. Betydligt mindre talför och med ett verserat sätt, och därmed också mer predestinerad att ta hem spelet om både änkan och den hägrande kommendörsutnämningen i Göteborg. Vilket så att säga var styckets sensmoral ”att dygden får sin belöning och okunskapen sitt straff – för så skall det vara i en sedelärande komedi”.

Peter Lind d.ä. var kvällens konferencier och tillika sufflör och såg förtjänstfullt till att publiken hängde med genom sitt berättande och förklarande, samtidigt som han vid förvånansvärt få tillfällen hjälpte aktörerna tillrätta i denna mångordiga ”comedia dell’ arte”.

Bl.a. övriga i ensemblen kan nämnas Ingela Berglund Kyhle och Magnus Kyhle, som visade att de inte bara kan sjunga opera professionellt, utan också kunna spela teater av rang.

Magnus Ljungkvist i sin roll bland övriga sladdertackor, sov sig mestadels igenom föreställningen utslagen av Capten Puffs svada, men när han då och då vaknade till liv gjorde han det med sedvanlig bravur.

Övriga proffsiga aktörer i denna fortfarande aktuella och fantastiska uppsättning av Kapten Puff, var Patrik Elgh, Åke Sandin, Peter Qvarnström och Martin Rigby-Smith.

Text och bild: Anders Elerud

För bricolister: Fler bilder finns tillgängliga bakom medlemsinloggningen http://parbicole.se/medlem

Rollbesättning:
Hedvig Sofia Contant, ung änka
Åke Pino Pilotti
Capten Puff
Henrik Mickos
Lisa Spitsenas, jungfru
Anna Mickos
Capten von Bombert, friare
Peter Lind d.y.
Övriga agerande:
Ingela Berglund Kyhle
Magnus Kyhle
Magnus Ljungkvist
Patrik Elgh
Åke Sandin
Peter Qvarnström
Martin Rigby-Smith

Övriga
Konferencier
Peter Lind d.ä.
Smink
Anna Mickos/Linda Benneborn
Dekor mm
Åke Benson, Lillebror Wallbom
Regi
Åke Pino Pilotti
Casting
Åke Pino Pilotti/Henrik Mickos
Produktion
Jan Arpi
Filmning, ljud mm.
Jonny Jensen/Peter Berggren
Program och affisch
Johan Wiren
Arrangör
Par Bricole, Kulturaftnarne

Kontakta gärna oss på redaktionen med nyhetstips eller synpunkter på Parbricole.se eller Evoe, på e-postadressen michael.masoliver@gmail.com eller telefon 070-608 99 75.